Vilken ras ska vi ha?

Publicerat den: 2008-10-20 kl. 07:57:39
Det är ofta en svår fråga, vilken ras ska vi ha?
Det viktigaste är att hunden passar eran familj. Börja med att läsa mycket om alla raser. Vad behöver dem? Är det en väldigt aktiv hund som behöver många långa promenader och ni är en familj som hellre gärna sitter hemma i soffan och myser, då passar inte hunden er. Och det är väldigt viktigt att ni följer detta. Hunden kommer annars inte att må bra psykiskt och börja syssla med andra konstiga saker. Hunden ska alltid gå i första hand. Är ni en familj som reser mycket så passar kanske en liten hund er bäst. Den tar mindre utrumme och den kan du ofta ta med som handbagage på flyget.
Det finns en hundras för varje människa.

Tänk också på vilken storlek på hund ni vill ha. Och vad krävs av den hunden då? En större hund behöver ofta en egen bur i bilen för säkerhetens skull, och då behövs ju också en kombi bil. Har ni då inte en kombi bil så blir det en ganska stor summa extra pengar där. Men en större hund är ofta mer lugn och inaktiv när ni är inomhus, en liten hund springer gärna runt och busar. Tänk också efter om eran lägenhet/hus passar hunden. Finns det plats för en stor hund?

Min mamma och min illasyster har t.ex. alltid drömt om att ha en boxer hund. Och det var det dem sa att vi skulle köpa först. En boxer. Sedan så läste mamma massor om den här rasen, och kom fram till att det är en hund som kräver väldigt mycket motion. Det passar helt enkelt inte våran familj. Det passar mig väldigt bra, för jag är ute och springer och går regelbundet. Men det passar inte min mamma och inte min lillasyster. Så trots att de alltid drömt om att ha en boxer köper vi nu vår andra favorit, en tax. De kräver inte lika mycket motion, däremot är det ju ingenting som säger att man inte kan motionera den mycket.
Hunden ska som sagt alltid gå i första hand.

Läs mer här.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0