Från att bara vara planerad... Till att senare vara valp

Publicerat den: 2008-10-19 kl. 23:55:31
Välkommen till min nya blogg! Den här bloggen startade jag bara för att minnas just hur det känns att planera inför och skaffa en ny familjmedlem. En valp.
Jag, min mamma och min lillasyster har alltid velat ha en hund. Det började när jag var åtta år och hade en vän som hade en liten hund. Av henne fick jag rådet att varje dag tjata på mina föräldrar om en hund, för då skulle de en dag komma hem med en hund. Självklart så ville jag prova om det hon sa var rätt. Så jag började, jag tjatade och jag tjatade. Mina föräldrar blev så trötta på mig.
Så julen, när jag var nio år, så fick jag och min lillasyster en julklapp som var till oss båda. Vi öppnade, och där stod de att vi skulle få varsitt marsvin. Vi blev så glada att äntligen få ett djur att ta hand om. Vi älskade våra marsvin, men ansvaret var kanske inte alltid den roliga biten. Jag tror att vi var för små för att ha hela ansvaret för djur. I alla fall så glömde vi bort det där med hund, vi accepterade även att vi aldrig skulle få en hund eftersom att pappa aldrig velat ha de. Min lillasysters marsvin blev ca fem år, och sedan fortsatte mitt marsvin Smulan leva vidare ytterligare två år. Så att i maj 2007 var vi tvugna att avliva henne pga. en lunginflammation.

Det var här allting blev så tomt. Det fanns då ingen att ta hand om. Jag kan fortfarande komma hem ibland och nästan ropa "Hej, Smulan" men sedan till min besvikelse komma på att hon lever ju inte längre.
Vi har länge småpratat om hund, men aldrig kommit längre än bara prat. Nu har pratat blivit mer och mer allvarligt då jag, min mamma och min lillasyster verkligen känner att vi vill ha en hund. Sen så igår, efter så många års väntan, så fick vi klartecken från pappa. Vi får köpa hund.

Så vi har pratat och pratat om raser och namn hit och dit. Min mamma och min lillasyster vill så gärna ha en korthårig tax, så det får dem på villkor att jag får bestämma namnet. Man älskar ju hunden ändå, hur den än ser ut. Eller hur?
Vi funderar starkt på att köpa en tik, eftersom att vi känner att det passar våran familj bäst. Jag har några få namnförslag såsom t.ex. Elsa och Agnes. Kom gärna med fler namnförslag!

Anledningen till att pappa inte velat ha hund är just det att det krävs så mycket ansvar. Pappa tycker om katter, för dem klarar sig väldigt bra själva. Man går inte ut på en promenad med katter, t.ex. Så det som avskräckt pappa från hund är just att han ska få allt ansvar. Men nu har vi pratat om att t.o.m ha ett schema på vem som ska gå vilka promenader och göra vad med hunden, för att få ett enkelt system som möjligt.
Det tror jag alla barnfamiljer med hund kanske skulle ha? Jag kommer att vara upptagen en stund på kvällarna eftersom att kvällspromenaderna blir mitt ansvar. Jag går redan nu väldigt många kvällspromenader per vecka, så det kommer inte att göra någon större skillnad för mig. Det blir värre för t.ex. min lillasyster som troligen kommer att få ansvar för morgon promenaderna.


Korthårig taxvalp
Bilden kommer härifrån.

Tanken är att den här bloggen ska kunna samla alla hundälskare där ute, både ni som redan har hund, planerar att skaffa hund och även ni som bara drömmer om att skaffa hund. Tanken är även att den här bloggen ska följa oss, från beslutet att skaffa en valp, tills det att man har valpen hemma och sedan valpens väg från valp till hund. Jag kommer också eventuellt göra intervjuer av andra hundägare. Här kommer även tips och råd att puliceras för er som funderar på att skaffa hund, och även för er som redan har hund.
Är du det minsta intresserad av hundar, glöm inte att spara den här bloggadressen bland dina favoriter! Här kommer det att hända massor de närmsta åren.

Om du klickar här, så kommer du till Agria djurförsäkrings egna sida där dem ger dig tips inför valet av hund. Den är värd att se både för hundintresserade, blivande hundägare och hundägare.
Nu behöver vi sova här i huset, klockan är tolv och i morgon är det skola och jobb som gäller.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0